A FIA felfedte az új gumifal kilétét
2006.09.14. 13:42
A Nemzetközi Automobil Szövetség védelmébe vette a monzai pálya illetékeseit, akik ellen komoly támadást intéztek a versenyzők, mert véleményük szerint a történelmi helyszín biztonsága koránt sem kielégítő. A FIA az új gumifalakkal védekezett.
A Versenyzők Érdekvédelmi Szervezete (GPDA) a hétvégén tartotta meg legutóbbi ülését, ahol a versenyzők egyöntetűen egyetérttettek abban, hogy komoly változtatások szükségesek Monzában, mert a pálya jelenlegi biztonsága aggodalomra ad okot.
A pilóták már korábban is panaszkodtak a gumifalak közelsége, illetve az elterjedten alkalmazott kavicságyak használata miatt. A résztvevők ugyanis jobban szeretnék, ha a kanyarokban aszfaltozott búkóterek védelmeznék őket, illetve a gumifalak a pályától távolabb kerülnének elhelyezésre.
Bár az eredeti tervek szerint a pálya igazgatja is részt vett volna a GPDA hétvégi ülésén, az ügyben érintett illetékes végül lemondta a találkozót, mely szintén mélyen érintette a versenyzőket, akik továbbra is úgy érzik, rajtuk kívül senkinek sem érdeke a pálya biztonságosabbá tétele.
A GPDA hétfői közleményében viszont konkrét változtatásokra szólította fel az olasz ring illetékeseit, melyek kivétel nélkül a biztonság növelését hivatottak szolgálni. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) azonban védelmébe vette az illetékeseket, akik helyesen cselekedtek akkor, mikor nem beszéltek a pálya biztonságáról.
"A pálya tulajdonosai nem beszélhetnek harmadik félnek a biztonsági kérdésekről, még a versenyzőknek sem" - állt a FIA közleményében. "Ezzel lehet csak távol tartani a megbízott szakértőket, akik a legújabb fejlesztések ismeretének hiányában tévesen mérhetik fel a helyzetet, ezzel komoly galibát okozva az érintetteknek."
A szövetség továbbá azt is elárulta, hogy Monzában alkalmazták először az általuk kifejlesztett vadonatúj gumifal-konstrukciót, amely a korábbinál jóval nagyobb biztonságot nyújt a versenyzők számára a nagysebességű kanyarokban.
"Az elmúlt héten megrendezett Olasz Nagydíjon alkalmaztuk először a FIA által kifejlesztett új gumifal-konstrukciót, mely azt a célt hivatott szolgálni, hogy nagyobb védelmet nyújtson a versenyzők számára a nagysebességű ütközésekkor" - lehetett olvasni a szövetség közleményében. "Az új elrendezést a pálya olyan pontjain helyeztük el, ahol nagysebességű becsapódás várható és kicsi a bukótér, mint például a második sikánban, és a Parabolica kanyarban. Közel hat évig tartó kutató és fejlesztőmunka eredményeként született meg az új gumifal, mely akár 200 km/h-s sebességű becsapódást is el tud nyelni anélkül, hogy a pilóta számára elviselhetetlen nehézségi erők lépnének fel."
A FIA a német Dekra segítségével fejlesztette és tesztelte az új konstrukciót, mely három különböző rétegből áll: ez elsőt egy kiváló energiaelnyelő képességű polietilén habbal kitöltött műanyag blokk, valamint egy átszakadást gátló függőleges fémlemezekből álló rész alkotja. Ettől 1.2 méteres távolságban négy-hat sorba rendezett gumiabroncsblokk következik, ahol a gumik 30cm átmérőjű nagy sűrűségű polietilén csövekkel vannak kitöltve. Az utolsó réteg pedig egy különleges tervezésű szalagkorlát vagy betonfal is lehet. Az egész konstrukció mindössze négy méter vastagságú.
|